2 kwietnia obchodzony jest Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. Został ustanowiony w 2007 r. przez Zgromadzenie Ogólne ONZ z inicjatywy Kataru, by zwrócić uwagę na dyskryminację i izolację ludzi dotkniętych autyzmem i ich najbliżsi. Obchody tego Dnia mają na celu podnoszenie świadomości społecznej na temat autyzmu i są również okazją do globalnego politycznego zaangażowania oraz bardziej efektywnej współpracy międzynarodowej w tej dziedzinie.



Symbolem solidarności z osobami autystycznymi jest kolor niebieski, stąd pomysł globalnej akcji „Zaświeć się na niebiesko”. Tego dnia wiele ważnych budynków na całym świecie jest oświetlona na niebiesko. W Polsce na niebiesko zaświecą się m.in.: Pałac Kultury i Nauki, Most Śląsko-Dąbrowski czy gmach Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie, a także Zamek w Lublinie, Ratusz w Kaliszu, Manufaktura w Łodzi, Spodek w Katowicach, Pałac pod Baranami w Krakowie.


Autyzm jest całościowym zaburzeniem rozwoju dziecka. Oznacza to, że u dotkniętych nim dzieci obserwuje się objawy nieprawidłowego funkcjonowania we wszystkich obszarach rozwoju. Pierwsze symptomy autyzmu pojawiają się bardzo wcześnie, często już u kilkunastomiesięcznych niemowląt, ale zawsze są widoczne przed ukończeniem przez dziecko 3 roku życia.  Choć autyzm można zdiagnozować już u bardzo małych dzieci, to często diagnozuje się go również u nastolatków, a nawet osób dorosłych. Nie leczony może prowadzić do bardzo głębokich zaburzeń funkcjonowania w późniejszym wieku. Warto pamiętać, że zaburzenia autystyczne mają bardzo zróżnicowany charakter, nie tworzą jednolitego obrazu co do symptomatologii i głębokości zaburzeń. Dlatego obecnie w literaturze światowej używa się określenia „spektrum zaburzeń autystycznych”, a w Międzynarodowej Klasyfikacji Zaburzeń Psychicznych i Zaburzeń Zachowania ICD-10 – „ całościowe zaburzenia rozwojowe”.

Autyzm jest tajemniczym zaburzeniem, u podstaw którego leży nieprawidłowa praca mózgu. Osoby z autyzmem mogą mieć problemy z mówieniem, inaczej postrzegają świat, mają trudności z rozumieniem relacji społecznych. W odmienny sposób odbierają wrażenia zmysłowe. Trudno jest nam nawet wyobrazić sobie, że sól jest kwaśna, śnieg parzy, a delikatne głaskanie powoduje silny ból. Ale tak właśnie może wyglądać świat osoby z autyzmem. I nie jest to ani gorsze, ani lepsze postrzeganie świata. Jest po prostu inne i zasługuje na nasze zrozumienie.

„W Polsce także coraz więcej dzieci, młodzieży i dorosłych ma diagnozę zaburzeń spektrum autyzmu. Na co dzień bardzo często spotykają się z brakiem akceptacji, negatywnymi komentarzami, odrzuceniem.  To ważne, żebyśmy w tym dniu pokazali, że jesteśmy otwarci na osoby z autyzmem. Niech poczują się wyjątkowo, wiedząc, że te podświetlone na niebiesko budynki, niebieskie akcenty w ubraniu są specjalnie dla nich” –  podkreśla Joanna Grochowska, Wiceprezes Fundacji SYNAPSIS.


By przybliżyć funkcjonowanie osób ze spektrum zaburzeń autystycznych zachęcamy do zapoznania się z materiałami poniżej:

Seria "One są wśród nas" - Dziecko z autyzmem i Zespołem Aspergera w szkole i przedszkolu 

Kampania społeczna. Obejrzyj i zrozum. Jedno pytanie, które zmieni Twoje myślenie.

Krótka animacja wyjaśniająca funkcjonowanie osób ze spektrum autyzmu - o autyzmie dla dzieci

Wypowiedzi osób autystycznych na temat swojego zaburzenia - "Autyzm. Chcemy być sobą"

Dokument Tacy Jak Wy - Autyzm

Świat widziany oczami dziecka ze spektrum Jesteśmy Asami

źródło:

https://dziecisawazne.pl/swiatowy-dzien-wiedzy-na-temat-autyzmu/,

http://www.synapsis.waw.pl/..:..:Moje%20dokumenty:Downloads:www.synapsis.org.pl,

https://www.pfron.org.pl/aktualnosci/szczegoly-aktualnosci/news/swiatowy-dzien-swiadomosci-autyzmu/,

https://www.ore.edu.pl/